نورالهدی
به نام خدا
با عرض سلام
در مورد فیلمهایی اغماء و یک وجب خاک که در ماه مبارک رمضان از صدا و سیما پخش شد با وجود نکات مثبت که از ذکر انها صرف نظر می کنیم نکاتی که به نظر من باید در تهیه این فیلمها مورد توجه قرار می گرفت ولی متاسفانه توجه لازم به اونها نشده بود رو خدمتتون عرض می کنم
در مورد فیلم اغماء:
1) ما روایاتی داریم که در اونها امده که شیطان در ماه مبارک روضان بر غل و زنجیر کشیده می شه در حالی که در این فیلم شیطان ازاد بود
2) واقعیت این است که در این فیلم بیش از حد ازادی عمل به شیطان داده شده بود در حالی که شیطان فقط وسوسه گر است و بس
3) از چهره های موجه فیلم (مانند خانم بردیا ) اعمال خلاف شرع دیده می شد مانند آرایش نمودن که به هیج وجه با اهداف مذهبی فیلم سازگاری نداشته بلکه نوعی ضد تبلیغ به حساب می اید
4)در این فیلم اینگونه القا شد که اگر پدری با ازدواج دخترش با شخصی خاص مخالفت کند شیطان در او نفوذ نموده است در حالی که معمولا پدر و مادر به خاطر تجربه زیاد در این مورد بهتر مصلحت دختر را تشخیص می دهند و احتمال به خطا رفتن فرزندان به علت احساساتی فکر نمودن بیشتر است
و .....
در مورد فیلم یک وجب خاک :
در این فیلم خصوصیات خانواده های مذهبی مد نظر قرار نگرفته بود از جمله
1) ارتباط با نامحرم که خط قرمز خانواده های مذهبی بلکه ایرانی قلمداد می شود به هیچ وجه رعایت نشده بود که نوعی هنجار شکنی به حساب می اید(مخصوصا در مورد مهندس)
2)متاسفانه افراد خوب و مذهبی در این فیلم اشخاصی که از هیچ چیز اطلاع ندارند معرفی شدند و در حالی که ما در روایت داریم المومن کیذ یعنی مومن زرنگ است بله سر مردم کلاه نمی گذارد اما به این راحتی هم سر خودش هم کلاه نمی رود
3)در قسمتهای اخر فیلم قضیه پرداخت خمس پول به گونه ای اضافه شد که نشان می داد این چند جمله بعدا اضافه شده است و به عبارت دیگر اضافه کردنش تابلو بود یک فرد مذهبی ان هم به ان شکل فیلم مسلما در همان لحظه که پول به دستش رسید قبل از هر گونه خیرات و خرج نمودن اقدام به پرداخت خمس ان می کند در واقع در این فیلم یک مساله شرعی که با توجه به موضوع ان جای پرداختن مفصل به ان بود بدون توجه فراموش شد و بعدا هم که متوجه اشتباه شدند به شکل بسیار زننده اضافه نمودند که اگر نکته منفی نداشته باشد نکته مثبتی هم در بر نداشت
در پایان بصورت کلی یک نقد اساسی به فیلمهای ایرانی که در این سالها تولید می شود وارد است و ان اینکه در این فیلمها بدترین کاری که یک فرد می تواند انجام دهد ازدواج مجدد اوست مثلا مشاهده می شود شخصی هر جرم و جنایت و حیله و تزویری می کند همه انها به گونه ای توجیه می شود اما اگر ازدواج مجدد نمود دیگه انگار گناهی بزرگتر از ادم کشی انجام داده به نظر بنده باید ناهنجارهای واقعی ( مانند غیبت ، تهمت ، دو دوزه بازی ، خوردن مال مردم ، رشوه خواری ، و .....) در فیلمها به عنوان بدترین ناهنجار نشان داده شود نه مساله ای که در بعضی مواقع به عنوان هنجار نیز به حساب می اید .
یا حق
بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض سلام و تسلیت ایام شهادت امیرمومنان علی (علیه السلام ) دوستی سوال در مورد شب قدر پرسیدند . چون فکر کردم شاید این سوال برای شما دوستان هم ایجاد بشه لذا سوال و پاسخ رو خدمتتون ارائه می کنم
سوال :
دوست عزیز در روایات اومده که شب قدر یک شبه. که معلوم هم نیست که دقیقا چه شبیه. نوزدم. بیست ویکم. بیست وسوم یا بیست وهفتم ماه مبارک. چیزی که منو به شبه میندازه اینه که : با توجه به اینکه ماه مبارک تو کشورهای مختلف با تفاوت یک یا دو روز قبل یا بعد شروع میشه. پس منظور کدوم شبه. شبی که توی مکه است یاشبی که تو تهرانه. یا شبی که تو نجفه . (با اندکی ویرایش)
پاسخ :
به نام خدا
با عرض سلام
دوست عزیز و گرامی در این که شب قدر یا شب اول و آخر ماه قمری برای همگان باید یکسان باشد بین عالمان دینی بحث وجود دارد
1) برخی معتقدند هنگامی که هلال ماه در یک نقطه زمین رؤیت شود برای تمام کسانی که در شب مشترکند همان زمان اول ماه خواهد بود و برای جاهایی که روز است هنگامی که شب شود شب اول ماه خواهد بود
2) در برابر این نظریه بسیاری از فقها در افقهایی که نزدیک به هم نیستند دیده شدن ماه در یک افق را به خصوص اگر افق غربی باشد برای دیگر افقها ملاک نمیدانند و هر کدام برای خودشان استدلالهای مفصل و تخصصی دارند
بنا بر نظریه اول شب قدر در واقع یک شب بیش نیست و آغاز و انجام آن 24 ساعت است یعنی به اندازه یک دور گردش کره زمین است و در این مدت تدریجا تمام زمین را فرا میگیرد. به عبارت دیگر شب قدر در سطح کل کره زمین به اندازه یک شبانهروز در هر جایی از کره است. بنابراین هر قسمتی از کره زمین در پارهای از آن قرار میگیرد. از این رو اگر کسی ان شب را در ایران درک کند و سپس به کشور دور دستی سفر نماید و شب بعد در آن جا مجددا لیلةالقدر را درک کند، در واقع یک شب بیشتر نبوده است زیرا شب بعد استمرار همان شب و پاره دیگری از آن واحد زمانی است و فاصله شدن روز در بین دو نقطه آن را به دو شب تبدیل نمیکند؛ زیرا از 24 ساعت خارج نشده و آنچه در نظر این فرد شب دوم است، در واقع مراحل پایانی همان 24 ساعت میباشد و در نتیجه همه آثار مترتب بر آن مانند تعیین مقدرات، یک بار بیش نیست.
بنا بر نظریه دوم برای دو نقطه از زمین میتواند دو شب قدر وجود داشته باشد و خواص شب قدر نسبت به افقهای مختلف برای مردم آن مناطق جاری خواهد بود. مثل این که وقت ظهر و زوال خورشید دارای فضیلت میباشد و به عنوان مثال دعا در آن وقت مستجاب باشد. این فضیلت برای هر کسی نسبت به افق خودش وجود دارد ولو به تعداد دقیقهها و یا ثانیهها نسبت به افقهایی مختلف وقت زوال داشته باشیم.
اما در خصوص نزول فرشته و ....به چه نحو خواهد بود فهم این قضیه به نظر میرسد نیاز به فهم حقیقت شب قدر و نزول فرشته دارد که تمامی این مفاهیم برای ما ناشناخته است و اطلاع دقیقی نسبت به آن نداریم
یا حق