سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
امیر مؤمنان می فرمود : ای جویای دانش! دانشمند سه نشانه دارد : دانش وبردباری و سکوت . [امام صادق علیه السلام]
 
امروز: پنج شنبه 103 اردیبهشت 6

بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض سلام  و تسلیت ایام  شهادت امیرمومنان علی (علیه السلام )  دوستی سوال در مورد شب قدر پرسیدند . چون فکر کردم شاید این سوال برای شما دوستان هم ایجاد بشه لذا سوال و پاسخ رو خدمتتون ارائه می کنم
سوال : 
دوست عزیز  در روایات اومده که شب قدر یک شبه. که معلوم هم نیست که دقیقا چه شبیه. نوزدم. بیست ویکم. بیست وسوم یا بیست وهفتم ماه مبارک. چیزی که منو به شبه میندازه اینه که : با توجه به اینکه ماه مبارک تو کشورهای مختلف با تفاوت یک یا دو روز قبل یا بعد شروع میشه. پس منظور کدوم شبه. شبی که توی مکه است یاشبی که تو تهرانه. یا شبی که تو نجفه . (با
اندکی ویرایش)
پاسخ :
به نام خدا
با عرض سلام
دوست عزیز و گرامی  در این که شب قدر یا شب اول و آخر ماه قمری برای همگان باید یکسان باشد بین  عالمان دینی بحث وجود دارد
1)
  برخی معتقدند هنگامی که هلال ماه در یک نقطه زمین  رؤیت شود برای تمام کسانی که در شب مشترکند همان زمان اول ماه خواهد بود و برای  جاهایی که روز است هنگامی که شب شود شب اول ماه خواهد بود
2) در برابر این نظریه بسیاری از فقها در افق‏هایی که نزدیک به هم نیستند دیده شدن ماه  در یک افق را به خصوص اگر افق غربی باشد برای دیگر افق‏ها ملاک نمی‏دانند و هر کدام  برای خودشان استدلال‏های مفصل و تخصصی دارند
بنا بر نظریه اول  شب قدر در واقع یک شب بیش نیست و آغاز و انجام آن 24 ساعت است  یعنی  به اندازه یک دور گردش کره زمین است و در این مدت تدریجا تمام زمین را فرا  می‏گیرد. به عبارت دیگر شب قدر در سطح کل کره زمین به اندازه یک شبانه‏روز در هر  جایی از کره است. بنابراین  هر قسمتی از کره زمین در پاره‏ای از آن قرار می‏گیرد. از این رو  اگر کسی ان شب را  در ایران درک کند و سپس به کشور دور دستی سفر نماید و شب بعد  در آن جا مجددا لیلة‏القدر را درک کند، در واقع یک شب بیشتر نبوده است  زیرا شب بعد  استمرار همان شب و پاره دیگری از آن واحد زمانی است و فاصله شدن روز در بین دو  نقطه آن را به دو شب تبدیل نمی‏کند؛ زیرا از 24 ساعت خارج نشده و آنچه در نظر این  فرد شب دوم است، در واقع مراحل پایانی همان 24 ساعت می‏باشد و در نتیجه همه آثار  مترتب بر آن مانند تعیین مقدرات، یک بار بیش نیست. 
بنا بر نظریه دوم  برای دو نقطه از زمین می‏تواند دو شب قدر وجود داشته باشد و  خواص شب قدر نسبت به افق‏های مختلف برای مردم آن مناطق جاری خواهد بود. مثل  این که وقت ظهر و زوال خورشید دارای فضیلت می‏باشد و به عنوان مثال دعا در آن وقت  مستجاب باشد. این فضیلت برای هر کسی نسبت به افق خودش وجود دارد ولو به  تعداد دقیقه‏ها و یا ثانیه‏ها نسبت به افق‏هایی مختلف وقت زوال داشته باشیم.
اما در خصوص نزول فرشته و ....به چه نحو خواهد بود فهم این قضیه به  نظر می‏رسد نیاز به فهم حقیقت شب قدر و نزول فرشته دارد که تمامی این مفاهیم برای ما  ناشناخته است و اطلاع دقیقی نسبت به آن نداریم
یا حق


 نوشته شده توسط مهدی زارع در چهارشنبه 86/7/11 و ساعت 3:50 عصر | نظرات دیگران()
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
درباره خودم

نورالهدی
مهدی زارع
کوچک همه محبان اهل بیت (ع)هستم و همه افتخارم سربازی اقا امام زمان(عج) در حوزه علمیه می باشد. چون هدف نشر مطالب است هر گونه کپی برداری از این وبلاگ حتی بدون ذکر منبع هم اشکالی ندارد

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 11
بازدید دیروز: 18
مجموع بازدیدها: 292858
جستجو در صفحه

لینک دوستان
بندیر
شلمچه
صفای دل
کربلای جبهه ها یادش بخیر... !
نکته های زندگی
بانو
پاک دیده
آدمکها
عشق الهی: نگاه به دین با عینک عشق و عاشقی
هرچه می خواهد دل تنگت بگو:مشاوره ،مقاله ،دانلود آهنگ و عکس.
پیامبر اعظم(صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلم) - The Holy Propht -p.b.u.h
افلاکیان
_..-- وب نامه --.._
شیعه مذهب برتر
عطر گل یاس
گاهنامه نماز
وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs
حکومت اسلامی
ولایت
و خدایی که در این نزدیکیست
مجله نسل جوان
دنیا به روایت یوسف
جاده خدا
باسیدعلی‏تافتح‏قدس‏ومکه
بازی بزرگان
وسوسه عقل
در هوای دوست
مسجد و کلیسا - mosque&church
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
4. پایگاه اطلاع رساتی دفتر حضرت ایت الله العظمی تبریزی
پایگاه اطلاع رسانی حضرت ایت الله فاضل لنکرانی
پایگاه رسمی دفتر ایت الله العظمی مکارم شیرازی
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت ایت الله صافی گلپایگانی
پایگاه اطلاع رسانی دفتر ایت الله العظمی نوری همدانی
مرکز پاسخ به پرسشها (حوزه علمیه قم)
مسجد و کلیسا
معرفت دینی
از قران بپرس
حاج اقا یا حق
دست نوشته های مهدی جزینی
جویندگان حقیقت
آیه‏های عشق...
یوسف زهرا
مشاوره باجوانان
خبر نامه