نورالهدی
بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از مسائلی که معمولا به ظاهر طرفداران حقوق زنان مطرح می کنند دفاع از سقط جنین است لذا در این پست سعی خواهم نمود این مساله را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دهم تا به این سوال پاسخ داده شود که ایا سقط جنین می تواند در راستای حمایت از حقوق زنان مطرح گردد یا خیر ؟؟
اگر به انواع مختلف سقط جنین - که در دنیای امروز شایع است - توجه کنید, این حقیقت را خواهید پذیرفت که ((عقل )) در همه این موارد, مستمسک کار بوده است و در این بین بسیاری از ارزش ها - از جمله ارزش انسان و حیات او - دستخوش بسیاری از صلاحدیدهای دیگر شده است . این از افتخارات اسلام است که برای انسان حتی در موقعیت نطفه نیز ارزش ویژه قائل است و اجازه نمی دهد حرمت و کرامت انسانی شکسته شود و هر کس به انگیزه ای این موجودارزشمند را به مسلخ بفرستد.
بنده ابتدا نظرات مراجع عظام رو در این مورد خدمت شریفتون عرض می کنم سپس به برخی شبهات د این مورد پاسخ خواهم داد
حضرت امام خمینی(ره): سقط جنین بعد از ولوج روح به هیچ وجه جایز نیست و قبل از ولوج روح اگر ماندن آن باعث خطر جانی و ضرر غیرقابل تحمل برای مادر باشد اشکال ندارد.
مقام معظم رهبری: سقط جنین حتی قبل از ولوج روح جایز نیست؛ مگر این که قبل از روح پیدا کردن، ماندن آن برای مادر خطر جانی داشته باشد که در صورت تشخیص پزشک مورد وثوق در این صورت اشکال ندارد.
آیتاللّهمکارم شیرازی: سقط جنین در هیچ مورد جایز نیست، مگر در موارد ضرورت؛ مثلاً هرگاه مراحل ابتدایی جنین باشد و جنین به صورت انسان کامل در نیامده باشد و باقی ماندن جنین برای جان مادر خطر داشته باشد و یا باقی ماندن جنین در آن حالت و سپس تولد ناقص آن باعث عسر و حرج شدید برای پدر و مادر گردد، سقط در این صورت مانعی ندارد ولی احتیاط این است که دیه آن را بدهند ، (استفتاآت جدید، ص 452)
آیتاللّهصانعی: سقط جنین مطلق حرام است (یعنی چه قبل از روح پیدا کردن و چه قبل از آن، لکن برای رفع خطر از مادر با توجه به نظر کارشناسی و حرج غیرقابل تحمل در صورتی که هنوز روح پیدا نکرده، نمیتوان گفت حرام است ، (مجمعالمسائل، ص 463)
آیتاللّهفاضل لنکرانی: اسقاط جنین بعد از ولوج روح (یعنی بعد از این که جنین روح پیدا کرد) که معمولاً بعد از تمام شدن چهارماهگی است) به هیچ وجه و در هیچ حال جایز نیست و قبل از ولوج روح نیز جایز نمیباشد؛ مگر این که جان مادر در معرض خطر باشد یا بقای جنین منجر به بیماری غیرقابل تحمل مادر شود که با احراز یکی از این دو امر، اسقاط مانعی ندارد ، (جامعالمسائل، ص 490)
آیتاللّهسیستانی: سقط جنین بعد از ولوج روح (یعنی از چهارماهگی به بعد) به هیچ وجه جایز نیست؛ اما قبل از ولوج روح در صورتی که ضرورت ایجاب کند (یعنی برای جان مادر خطر داشته باشد) و یا مستلزم عسر و حرج شدید باشد مثل این که بچه ناقصالخلقه متولد میشود و بزرگ کردن آن برای مادر و پدر موجب عسر و حرج شدید است، در این صورت نطفه اشکال ندارد ولی کسی که سقط میکند باید دیه شرعی آن را بدهد
مهم ترین شبهه ای که در این باب از طرف طرفداران سقط جنین مطرح می شود این است که ما می دانیم سقط جنین عملی غیر انسانی است اما در مواردی مانند ناخواسته بودن ، از راه حرام بودن ، ناقص الخلقه بودن نوزاد نباید جلوی ان گرفته شود و باید مراکزی برای سقط جنین قانونی ایجاد شود چون تولد این نوزاد نه به مصلحت خودش است و نه به مصلحت خانواده اش و با تولدش خانواده اش دچار اذیت خواهند شد
در مورد این سوال لازم است عرض کنیم که اسلام جلوگیری از بارداری را ممنوع نکرده است و تا قبل از بارداری زوجین می توانند از بارداری جلوگیری نمایند در نتیجه ناخواسته بودن بخودی خود منتفی می گردد و در مواردی هم که زوجین قصور می کنند باید خود لوازم قصور خود را قبول کنند نه اینکه با سقط جنین و گرفتن حق حیات از نوزادی که هیچ گناهی را مرتکب نشده بخواهند قصور خود را جبران نمایند . در نطفه از راه حرام هم جواب مانند جواب قبلی است و به طور خلاصه می توان گفت
گنه کرد در بلخ اهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری
در مورد ناقص الخلقه بودن که تولد ان موجب زحمت بسیار می شود قبل از ولوج روح سقط جنین بنا به فتاوای مراجع که قبلا خدمتتان عرض کردم اشکالی ندارد اما پس از ولوج روح جنین به مانند یک انسان کامل است و اجازه به سقط جنین همانند اجازه دادن به کشتن افراد معلول است که هر عقل سلیمی رد می کند
در پایان لازم است نکته ای را عرض کنم و ان اینکه توجیهات طرفداران سقط جنین که معمولا خود را حامی حقوق زنان جا می زنند مانند توجیهات عرب جاهلی برای زنده بگور کردن دخترانشان است انها می گفتند چون احتمال اسیر شدن دختران در جنگها بسیار است و با اسیر شدنشان مایه ننگ و اذیت و ازار خانواده می شوند و برای خودشان هم خوب نیست پس باید انها را زنده بگور کرد تا هم خود و هم خانواده شان راحت گردند الان هم در برخی حرفهای انها با ادبیات دیگر بر زبان جاری می کنند چرا که در زمان جاهلیت هم می گفتند زنده به گور کردن دختران هم به نفع خود دختر است و هم به نفع خانواده دختر الان شما هم می گویند سقط جنین هم به نفع بچه است و هم به نفع خانواده اش پس اگر قرار باشه دلایل این افراد رو قبول کنیم باید دلایل اونها رو هم موجه بدونیم
یا حق